7 keer meer resultaat met circulair

In iedere onderneming gaat waarde verloren in het gebruik, bij het produceren en het weggooien van producten en restproducten. Dat is zonde. Het financiële resultaat wordt minder door het weglekken van deze waarde. In dit blog, ‘7 keer meer resultaat met circulair’, gaan wij in op dit waardeverlies en de mogelijkheden om dit te veranderen. Dit kan door in te zetten op waardebehoud en waardevermeerderen in de waardeketen.

 

7 keer meer resultaat met circulair ondernemen

 

Inhoud

Achtereenvolgens worden de volgende onderwerpen besproken:

 

Inleiding

In de basis gaat circulair ondernemen over het controleren van de grondstoffen- en productenstroom (de productstroom) in een onderneming. Het controleren van deze stroom biedt kansen voor ondernemingen om het resultaat te verbeteren door:

  1. kosten te besparen: het waarde verlies van producten in de waardeketen van een onderneming te minimaliseren; of
  2. omzet te maken: meer waarde halen uit de producten in de waardeketen van een onderneming.

De basisgedachte van deze aanpak is om waardeloze (lineaire) productstromen om te buigen in waardevolle (circulaire) productstromen.

In een onderneming worden zeven mogelijkheden onderkend om de waarde van en met productstromen positief te beïnvloeden:

  1. Inkoop;
  2. Procesoptimalisaties;
  3. Reststromen verwaarden;
  4. Business modellen;
  5. Strategie;
  6. Imago; en
  7. Ketens.

Wil jij je geest opfrissen over de werking van de waardeketen of meer weten over het ombuigen van waardeloze in waardevolle productstromen ? Lees dan eerst: "Waardeketen van een circulaire economie".

Laten we nu kijken naar de productstromen van ondernemingen.

 

Productstromen

In iedere onderneming, groot en klein, en in iedere tak van sport, worden producten gebruikt. Voorbeelden zijn:

  • productiemiddelen, zoals machines, (natuurlijke) grondstoffen, halffabricaten, verpakkingsmaterialen;
  • ondersteunende middelen, zoals elektronica (laptops, telefoons, tablets, printers e.d.), kantoorbenodigdheden (papier, pennen, toners, nietjes, ordners e.d.);
  • facilitaire zaken, zoals meubilair, bedrijfskleding, veiligheidsmiddelen, plastic bekertjes, eten, drinken, toiletpapier, schoonmaakmiddelen;
  • energie- en water;
  • mobiliteit/ transport (logistiek, woon-werkverkeer, zakenreizen); en
  • handelswaar (eindproducten, denk aan groothandel en retail).

Misschien dat er in jouw onderneming ook nog andere productstromen lopen. Ga maar eens na.

Voegen al deze producten waarde toe aan jouw onderneming? En is die waarde dan gemaximaliseerd? Ofwel, heb jij volledige controle over de productstroom? Nee? Dan ligt er ruimte om het resultaat van jouw onderneming te verbeteren.

 

Waardeverlies

Er gaan meer producten door een onderneming heen dan wij vaak beseffen. Ook lekt er op verschillende plaatsen in de keten waarde weg. Uiteindelijk verdwijnen producten naar klanten door middel van verkoop, of worden producten aan het einde van de economische of functionele levensduur weggegooid. In deze afvalstromen raakt de controle over de productstroom verloren en is de waarde voor de onderneming weg. Dit is het lineaire systeem van ondernemen en ziet er zo uit:

 

Lineair waardesysteem

Het bovenstaande systeem is eerder een systeem van waardeverlies, dan van waarde creatie. De productstromen worden uiteindelijk waardeloos.

 

Wat kan circulair hier in betekenen?

 

7 keer meer resultaat met circulair: Waardebehoud

Een alternatief voor het systeem van waardeverlies is een systeem van waardebehoud. In het systeem van waardebehoud wordt de productstroom zodanig ingericht dat het mogelijk wordt om afvalstromen te voorkomen, te minimaliseren of uiteindelijk om te buigen in nieuwe waardevolle stromen. Hiervoor zijn drie methoden beschikbaar (zie ook onderstaande figuur):

  1. Inkoop (voorkomen van het gebruik van producten);
  2. Procesoptimalisaties (zuinig gebruik van producten);
  3. Reststromen verwaarden (maximaliseren van de restwaarde van producten).

 

Circulair waardesysteem - Waardebehoud

Door voor, tijdens en na het gebruik van producten aan de slag te gaan met het controleren van de productstromen, wordt het mogelijk om verlies te voorkomen en afvalstromen om te buigen in waardestromen.

De circulaire onderneming richt zich op dit waardebehoud van producten in het proces. Het voorkomen van het weglekken van waarde draagt bij aan het verbeteren van het financiële resultaat.

Waardebehoud is al beter dan waardeverlies. Echter het kan nog beter. Het is ook mogelijk om te komen tot waardevermeerderen.

 

7 keer meer resultaat met circulair: Waardevermeerderen

De volgende stap in het controleren van de productstroom is om te komen tot waardevermeerderen. Uiteindelijk onderneem je niet om alleen waarde te behouden, maar voor al om iets te bereiken, toch?

Waardebehoud is gericht op het optimaliseren van de productstroom binnen de processen zoals die nu bestaan: “Hoe kan ik de waardeketen van mijn onderneming maximaliseren?” Bij waardevermeerderen gaan wij een stap verder en nemen we de onderneming als geheel onder de loep. Dat begint met het stellen van fundamentele vragen, zoals:

  • Wat willen wij bereiken?
  • Hoe willen wij dat bereiken?
  • Wie willen wij zijn?
  • Wat zijn onze kernwaarden?
  • Wat willen wij uitstralen?
  • Met wie willen wij samenwerken?

De (circulaire) onderneming die gericht is op waardevermeerderen gaat aan de slag met:

  1. Business modellen;
  2. Strategie;
  3. Imago; en
  4. Ketens.

Circulair waardesysteem - waardevermeerderen

Deze vier onderwerpen leiden tot een onderneming die op een totaal ander manier naar producten kijkt. Hieronder worden business modellen, strategie, imago en ketens toegelicht

 

Business modellen

Andere business modellen maken het bijvoorbeeld mogelijk dat producten eigendom blijven van een onderneming en dat klanten door middel van lease of huur over een product kunnen beschikken. Daarmee blijven producten onder controle van de maker en dat biedt voordelen ten aanzien van prijs, kwaliteit en circulariteit. Er zijn nog andere interessante circulaire business modellen.

 

Strategie

Ook het verankeren van circulariteit in de ambitie, missie en doelen van een onderneming (strategie) leidt tot een onderneming waar het mogelijk wordt om financiële resultaten te koppelen aan het controleren van de productstroom. Geen houtje-touwtje-oplossingen, maar een structurele aanpak die in het hart van de onderneming is verankerd. Dat gaat echte resultaten opleveren.

 

Imago

Een vergeten succesfactor voor ondernemingen is imago. Er zijn steeds meer mensen die letten op het gedrag van ondernemingen. Mensen associëren zich graag met ‘goed doen’. Dus als je goed doet, laat het dan vooral zien en horen. Communiceer over hetgeen je bereikt met jouw circulaire activiteiten. Daar bouw je een positief imago mee op dat wordt gewaardeerd door klanten. Dat is weer goed voor de omzet.

LET OP: green washing, groen doen en het niet zijn, leidt tot imagoschade.

 

Ketens

Ten slotte loont het om samen te werken in de keten. De productstroom is lastig te controleren in je eentje. Alleen zijn er wel resultaten te boeken en dan vooral op het gebied van waardebehoud. Als je de financiële resultaten echt wil verbeteren en inzet op waardevermeerdering dan is het betrekken van leveranciers, afnemers en eventueel ook andere belanghebbenden van cruciaal belang. Samenwerken in de keten gaat tot grote kostenvoordelen leiden aan de voorkant en tot omzetstijging aan de achterkant.

 

Dus…

Circulair ondernemen biedt kansen om de financiële resultaten van de ondernemingen te verbeteren door de productstroom te controleren en daarmee te komen tot waardebehoud en waardevermeerdering. Je kan 7 keer meer resultaat met circulair ondernemen halen met behulp van:

  1. Inkoop;
  2. Procesoptimalisaties;
  3. Reststromen verwaarden;
  4. Business modellen;
  5. Strategie;
  6. Imago; en
  7. Ketens.

Genoeg om mee aan de slag te gaan.

Circular Company Makers biedt aan om je hierbij te helpen met onder anderen:

  1. Een workshop circulair ondernemen;
  2. Een doe-het-zelf pakket, kan ook met ondersteuning;
  3. Circulaire innovaties; en
  4. Analyse, Advies en Projecten.

 

Succes en laat het vooral weten als je vragen hebt.

 

WIJ KUNNEN HELPEN

Winstgevend en duurzaam ondernemen en circulaire oplossingen

CIRCULAR COMPANY MAKERS

Circular Company Makers helpt ondernemingen om winstgevend en duurzaam ondernemen mogelijk te maken. Wij gebruiken circulair als drijfveer om dit te bereiken.

Analyse | Advies | Projecten.

Lees meer

CIRCULAR COMPANY LAB

Circular Company Lab helpt ondernemingen met het ontwikkelen van praktische oplossingen voor problemen die om een circulaire of duurzame insteek vragen.

Onderzoek | Innovatie | Start ups.

Lees meer

Geplaatst in Business, Circulair ondernemen, Circulaire economie en getagd met , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *