Greenwashing, dinsdagmiddag overpeinzing

Greenwashing

Soms snap ik dingen echt niet en past een verzameling van woorden niet in mijn hoofd. Hoe ik het ook probeer, ik krijg de woorden niet met elkaar verbonden. De overpeinzing van vandaag gaat over greenwashing:

Hoe kan het dat, ondanks dat greenwashing als negatief wordt ervaren, het regelmatig wordt gebruikt door ondernemingen? Het lijkt er zelfs op dat ondernemingen baat hebben bij dit (ongewenste) gedrag.

Foto door Alena Koval via Pexels

 

 

Greenwashing wordt als negatief beschouwd

Greenwashing wordt (bijna) altijd in een negatieve context beschouwd. Deze stelling kan worden onderbouwd door de eerste tien zoekresultaten te bekijken in Google. Neem bijvoorbeeld de definitie op Wikipedia:

Greenwashing is het zich groener of maatschappelijk verantwoorder voordoen dan een bedrijf of organisatie daadwerkelijk is. Men doet alsof men weloverwogen met het milieu en/of andere maatschappelijke thema's omgaat, maar dit blijkt vaak niet meer dan 'een likje verf' (Wikipedia)

Dat klinkt niet heel positief. De andere zoekresultaten geven het volgende beeld:

  • Een trucje (van de bron)
  • Iets waarvoor gewaarschuwd moet worden (AFM / duurzaam ondernemen.nl)
  • Een zonde – 7 sins (zaailingen)
  • Een ‘false impression, misleading information, to deceive customers (investopedia)
  • Groene leugens (voor de wereld van morgen)
  • “It is a deceitful advertising gimmick intended to mislead consumers” (business news daily)

Deze woorden maken het beeld niet prettiger. Blijkbaar is greenwashing slecht, fout, not done of ongepast. Geef het een naam, maar het lijkt mij beter om niet te doen.

 

Greenwashing in de praktijk

Op basis van hoe greenwashing wordt ervaren, verwacht ik dat het incidenteel, per ongeluk voorkomt en dat ondernemingen die greenwashen dat merken in teruglopende verkopen. Helaas is dit niet het geval en komt greenwashing op grote schaal voor.

Vele grote en kleine ondernemingen doen zich duurzamer voor dan dat zij in werkelijkheid zijn. Het is te aantrekkelijk voor ondernemingen om de duurzaamheidskaart te spelen. Ookal zijn de claims niet te bewijzen of wordt de mate van duurzaamheid overdreven. Dat maakt niets uit (kleine duurzame projecten worden opgerekt tot ‘wij zijn duurzaam’).

Dat kan volgens mij maar één ding betekenen, er is ‘een win’ voor de ondernemingen om te greenwashen. Als greenwashing zou leiden tot minder verkopen dan zou iedere onderneming er direct mee stoppen (of nooit aan beginnen). Maar het tegendeel lijkt waar te zijn. Ondernemingen spinnen er (nu nog) garen bij door zich beter voor te doen dan zij zijn.

Voor mij is dit een pijnlijke constatering. Vandaar de overpeinzing.

 

De dinsdagmiddag overpeinzing

Mijn gedachten over greenwashing, ondernemingen en duurzaamheid schieten alle kanten op. Ik ben een groot voorstander van duurzaamheid (en circulariteit) en ik zet mij daar voor in (mijn behoefte). Greenwashing, druist tegen mijn gevoel en ambitie in, maar misschien vervult het de behoefte van vele anderen, ondernemingen en consumenten. Misschien is greenwashing op dit moment wat het is. Ondernemingen en consumenten proberen te verduurzamen en schreeuwen dat van de daken, klinkt als greenwashing.

Waarschijnlijk zegt het veel over mij. Ik maak mij absoluut zorgen over de voortgang ten aanzien van duurzaamheid en circulariteit. Het gaat te traag en de verkeerde partijen zijn er mee bezig (Lees ook: Ongemakkelijk in de circulaire economie en Groen is 100% business). Gedachtes over greenwashing stemmen mij daarom niet vrolijk.

Tegelijkertijd, stel dat greenwashing op dit moment loont en dit is nu wat het is, wat kan ik daarmee doen richting echte duurzaamheid?

Ik ben benieuwd naar andere ideeën, visies en meningen. Ondernemers laat je horen…

Geplaatst in Business, Circulaire economie, Duurzaamheid en getagd met , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *