Plastic-huisjes-actie AH

De plastic-huisjes-actie van de AH levert mij een dilemma op: Ik ben er op tegen, maar mijn dochter vindt ze fantastisch. Hoe ga ik daar mee om? Het is een afweging tussen mijn principes en haar onschuld...

Plastic-huisjes-actie AH

Plastic-huisjes-actie AH

Ken jij ze? Die grappige gekleurde huisjes van de Albert Heijn? Voor iedere €15,- die wordt besteed, kan één huisje worden verkregen.

Populair dat die dingen zijn. Voorbij de kassa’s, voor de Albert Heijen en op school wordt er volop gebedeld, gehandeld en geruild. De kleine grootgrutters van de toekomst zijn volop in de weer…

… met PLASTIC. Is dat de kerstgedachte in 2019? Gewoon doorgaan met plastic rommel produceren? Wat is de toegevoegde waarde van deze huisjes? Wie kan het mij uitleggen? Ik weet één ding zeker. Een korte periode na de ‘krijg-satisfactie’, het ruilen en de ik-HEB-het-compleet-gevoel, is de lol er vanaf en gaat het in de prullenbak.

Ook de circulaire framing: "stevig en recyclebaar plastic, de huisjes kunnen ingeleverd worden en er zijn ruilmiddagen", kan niet verhullen dat dit plastic winterdorp een ongelukkige keuze is. Afgelopen jaar is er voldoende aandacht geweest voor de nadelige gevolgen van plastic, zoals plastic soup, milieuvervuiling, bedreiging van dieren, bedreiging van de voedselketen waar Albert Heijn nota bene van afhankelijk is en de verspilling van grondstoffen.

Het klinkt niet heel duurzaam, circulair of verantwoordelijk.

En toch een dilemma...

Lees ook de voetnoot over plastic voor wat nuance.

 

Dilemma

Het levert mij dus een dilemma op. Het is duidelijk dat ik tegen de plastic-huisjes-actie van de AH ben. Aan de andere kant mijn dochter spaart ze en vindt ze leuk. Ze is druk in de weer met verzamelen, ruilen en neerzetten om er een gezellig dorpje van te maken. Ze geeft ze ook weg aan andere kinderen die ze lief vindt. Echt heel mooi.

"Wat ga ik nu doen?", is de vraag. Mmmm…. ik denk er even over na...

Ga ik in mijn eentje de wereld redden? Nee. Ga ik in mijn eentje het verschil maken? Nee. Ga ik mijn dochter het plezier afnemen dat zij nu met haar vriendinnen en de huisjes heeft? Nee. Dus ga ik niet tegen mijn dochter zeggen: “Jij mag geen plastic huisjes hebben en nee, jij doet niet mee!” Natuurlijk ga ik dat niet zeggen. Dus ook wij doen mee met de plastic-huisjes-actie van de AH. Hier gaat iets helemaal mis.

 

Stop hou op

Maar ik ben niet de enige die er zo over denkt. Op het schoolplein spreek ik andere ouders die er ook zo over denken. Hoe komt het dan dat de AH ons toch zo’n actie in de maag weet te splitsen? Wij kunnen opstaan en zeggen: “Het is mooi geweest." Als Albert Heijn mooie verhalen op de site zet ‘wij zijn goed voor de wereld', dan mag ook worden gevraagd om daad bij woord te voegen. Practice wat you preach heet dat. Anders zijn het alleen praatjes voor de bühne. Ofwel Greenwashing.

Dus Albert Heijn: "Stop hou op, wij vinden het niet meer leuk!" (kindertaal schijnt AH heel goed te begrijpen).

 

Samen bereiken wij meer dan alleen

Wat ik alleen niet kan, kunnen wij samen wel. Wij kunnen met z’n allen tegen de AH (en niet te vergeten de productleveranciers die er voor moeten betalen om het merk op een huisje te mogen zetten…) zeggen: “Hou op met het verspreiden van plastic rommel.” Kunnen jullie vanaf 2020 andere acties verzinnen, die beter passen in de tijd waarin wij leven? Die bijvoorbeeld aansluiten op de doelen die worden gesteld voor een houdbare toekomst (SDG's, klimaatakkoord, grondstoffenakkoord). Winst maken is niet het enige doel. Sterker nog winst is het resultaat van verantwoord ondernemerschap. Een beloning voor de bijdrage die wordt geleverd. De plasic-huisjes-actie van AH past  volgens mij niet in deze gedachte. Daar is nog werk te doen om een andere mind set te krijgen. De mind set voor een circulaire economie.

Wil je ook dat wij in 2020 stoppen met het produceren, gebruiken en weggooien van plastic rommel? Deel deze post en gebruik de  hash tag: #ikstopmetplasticrommelin2020

.
Alvast een hele fijne en liefdevolle kerst toegewenst.

 

Take-make-waste is zo eerste helft 2019!

wil je sparren over innovaties om de waardeketen van jouw bedrijf te sluiten? Of wil je met jouw medewerkers werken aan een andere mind set om naar een circulair, duurzaam en verantwoord bedrijfsmodel te komen? Laat het mij weten. Met mijn bedrijf Circular Company Makers ondersteun ik bedrijven die deze kanteling willen maken.

Lees '7 keer meer resultaat met circulair' eens om te zien waar kansen liggen.

 

Voetnoot over plastic

Bewust schrijf ik over plastic rommel. Plastic is een van de belangrijke uitvindingen van de 20e eeuw. Een wereld zonder plastic bestaat waarschijnlijk niet. We waren zonder plastic in ieder geval nooit zo ver gekomen. Plastic speelt bijvoorbeeld een belangrijke rol in voedselveiligheid, de zorg en maakt het mogelijk om complexe en lichtgewicht producten te maken die in verschillende sectoren cruciaal zijn.

Problemen met plastic ontstaan doordat:

  • het in de natuur terecht komt (vervuiling en bedreiging voor dieren en de voedselketen); en
  • de verschillende soorten plastics (kunststoffen) met elkaar vermengd raken (er ontstaat waardeloos materiaal).

Uiteraard is het van het grootste belang om plastic uit de natuur te houden. Weggooien alleen en altijd in de daarvoor bestemde plaatsen. Kleine moeite, groot plezier. Hier kan de hele keten van productie, tot gebruiker (bijvoorbeeld de verpakker) en eindgebruiker (de consument) samen in op proberen te trekken.

Bij de productie, het gebruik en het weggooien van plastic is het van belang om de verschillende soorten goed van elkaar te scheiden en liefst ook op kleur. Dit heet het maken van monostromen. Plastic dat in monostromen terechtkomt is beter her te gebruiken.

Plastic is niet per definitie problematisch. Hoe wij het gebruiken, waarvoor wij het gebruiken, hoeveel wij er van gebruiken en hoe wij er na het gebruik mee omgaan, maakt of plastic goed of slecht is en een probleem wordt. Daar vervullen wij allemaal een rol in. Ook door de (stilzwijgende) acceptatie van de plastic-huisje-actie van AH.

De principes van circulariteit kunnen heel goed helpen om het gebruik van plastic tot een minimum te beperken. Zowel voor, tijdens als na het gebruik is er winst te halen.

WIJ KUNNEN HELPEN

Winstgevend en duurzaam ondernemen en circulaire oplossingen

CIRCULAR COMPANY MAKERS

Circular Company Makers helpt ondernemingen om winstgevend en duurzaam ondernemen mogelijk te maken. Wij gebruiken circulair als drijfveer om dit te bereiken.

Analyse | Advies | Projecten.

Lees meer

CIRCULAR COMPANY LAB

Circular Company Lab helpt ondernemingen met het ontwikkelen van praktische oplossingen voor problemen die om een circulaire of duurzame insteek vragen.

Onderzoek | Innovatie | Start ups.

Lees meer

Geplaatst in Circulair ondernemen, Circulaire economie, Duurzaamheid en getagd met , , , .

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *