Door de onderneming heen denken

Vandaag gaan wij dwars door de onderneming heen denken.

In de vorige post ('Barbapapa en de circulaire economie') deed ik een beroep op ondernemingen om de circulaire economie te omarmen. Vooral omdat het beter is voor de toekomst van de aarde. Echter, er is nog een reden en die is puur zakelijk.

"Soms moet je iets openmaken om te zien hoe de binnenkant eruit ziet en te zien wat er gebeurt."

Door de onderneming heen denken

(Als je dit een interessant artikel vind, wil je het dan delen met je netwerk en via sociale media? Sharing is caring. #voordeondernemingvandetoekomst)

 

Succesfactoren van een onderneming

In de jaren 90 (20e eeuw) zijn er onderzoeken gedaan naar de succesfactoren van ondernemingen. In built to last (Collins & Porras) en The Living Company (de Geus) zijn de visionaire onderneming en de levende onderneming beschreven als voorbeelden van ondernemingen die:

  1. structureel beter presteren over een lange termijn dan hun peers (de 'the crown-jewels of the industry'); en
  2. crisis na crisis overleven en blijven voortbestaan.

Wat deze ondernemingen onderscheidt, is dat hun primaire focus een gezonde onderneming is. Winst is slechts een symptoom van gezondheid. Dit type ondernemingen heeft de wereld en de mens nodig en houdt daar rekening mee.

Deze ondernemingen hebben specifieke kenmerken waardoor zij succesvol zijn. Door deze kenmerken te combineren met het circulaire perspectief ontstaat de circulaire onderneming. Dit biedt kansen om structureel betere prestaties en duurzaamheid met elkaar te verbinden.

 

Door de onderneming heen denken

Dwars door de onderneming heen denken betekent dat je soms iets moet open maken om te zien hoe de binnenkant eruit ziet, zodat je kan zien wat er gebeurt.

Als winst slechts een symptoom is van de gezondheid van een onderneming, betekent dat niet dat de onderneming gezond is. Daarvoor moeten wij naar binnen kijken en de onderneming openmaken, net als bij 'de doorgezaagde bunker*'  (zie foto). De binnenkant vertelt het hele verhaal. In het geval van de bunker is dat een groepsschuilplaats voor de oorlog.

Als we ondernemingen 'openmaken' en naar binnenkijken, dan kunnen wij de specifieke kenmerken van ondernemingen zien. Dan wordt duidelijk wat hen maakt en waarom zij presteren zoals zij doen en of zij de specifieke kenmerken van de visionaire of de levende onderneming hebben. Deze kenmerken zijn van belang voor de circulaire onderneming en daar zijn wij naar onderweg.

Wat deze specifieke kenmerken zijn? Wordt vervolgd...

Circular Company Makers kan helpen om door uw onderneming heen te denken en zichtbaar te maken wat er gebeurt. 

*De doorgezaagde bunker is een project van RAAAF en Atelier de Lyon.
 

Vergeet je niet te delen? Er is nog veel werk te doen ten aanzien van de bekendheid en het bereiken van nieuwe mensen voor een circulaire economie. Sharing is caring #voordeondernemingvandetoekomst

 

Geplaatst in Business, Circulair ondernemen, Duurzaamheid, Veranderen en getagd met , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *