Terug naar de basis

Terug naar de basisOndernemen is tegenwoordig agile growth hacken met behulp van ideation en customer journeys, liefst als een hyper-growth start-up met venture capital met als doel om disruptive te zijn. Founders en directors drinken met hun community members lattes, brainstormen, zijn creatief bezig en gaan uiteindelijk naar de vrijmibo. Herkenbaar beeld? Nee, toch. Volgens mij moeten wij eerst terug naar de basis.

 

 

De dagelijkse realiteit

Maar zeg eens eerlijk, voor hoeveel ondernemers en ondernemingen is dit weggelegd? Meestal is de dagelijkse realiteit anders. Ook voor de ondernemingen die als growth hacking start-up zijn begonnen. Mijn ervaring is dat de meeste ondernemingen hard moeten werken om de dagelijkse diensten en/of producten te leveren. Komt dat overeen met jouw ervaring?

 

Spiraal van narigheid

Stroperige processen, problemen met de delivery en de kwaliteit van producten en diensten, onvoldoende sturing van managers op resultaat, ontbrekende en slecht doorvertaalde doelen zijn aan de orde van de dag. Hierdoor ontstaan achterstanden (in delivery en administratie), hoopt het werk zich steeds verder op wat slecht is voor de sfeer en dat komt het proces, de delivery en de sturing niet ten goede. Ik noem dit de spiraal van narigheid.

 

Creativiteit zonder structuur wordt chaos

Helaas komt dit veel voor. Herken jij dat, dat het systeem steeds verder vastloopt? Dit komt niet alleen voor bij gevestigde ondernemingen. Ook bij de start-ups die ineens enorm groeien gebeurt dit. In het begin gaat alles organisch en is structuur, planning en sturing niet nodig. Het gaat als vanzelf. Maar met meer mensen aan boord en met klanten die kwaliteit verwachten, wordt een voorspelbaar delivery proces belangrijker. Creativiteit zonder structuur wordt chaos.

 

De continuïteit is in gevaar

Het vastlopen van het systeem is op zichzelf al heel vervelend. Helaas blijf het daar niet bij. Het ontbreken van structuur leidt regelmatig tot problemen in de continuïteit, belemmert de groei en hindert innovatie. Dus waar growth hacking, ideation, customer journeys, venture capital en disruptie gaan over groei en innovatie, zijn de meeste interne organisaties daar helemaal niet klaar voor. Een solide goed onderhouden basis ontbreekt, waardoor innovatie en groei uitblijven. Sterker nog de continuïteit wordt verder in gevaar gebracht door in te zetten op innovatie en groei.

Check dit filmpje eens om te zien hoe een hele kleine afwijking in een paar stappen enorme gevolgen kan hebben. (Let vooral op de: "BOOM")...

Heb je ook naar de 'physics' geluisterd en het verhaal over het 'tipping point'? Daar wil je niet zijn.

 

Terug naar de basis

Voor continuïteit, groei en innovatie is een solide basis nodig: Een soepel lopende bedrijfsvoering die veerkrachtig (resilient) is. Het gaat in de eerste plaats om prestaties leveren die zijn afgesproken. Dat is prioriteit numero uno. Zonder deze solide basis hoef je niet te beginnen aan innovatie en groei.

En dat geldt ook voor mij. Ook ik moet terug naar de basis. Ik wil heel graag ondernemingen helpen om circulair en duurzaam te gaan ondernemen (= innovatie en groei). Daar is alleen wel een solide basis voor nodig. Bij de ondernemingen die ik wil helpen en ook bij mijzelf om in een nieuw werkveld aan de slag te gaan.

Daarom ga ik terug naar de basis. Doen waar ik goed in was en ben: Het neerzetten van een solide basis voor de delivery van producten en diensten, processen optimaliseren, achterstanden wegwerken, management sturing verzorgen en goals roll downs maken.

Daar ligt mijn kracht in het neerzetten van een solide basis om de toekomst van ondernemingen en organisaties te garanderen. Een toekomst die wat mij betreft duurzaam is. Duurzaam voor de onderneming, duurzaam voor de wereld en duurzaam voor jezelf. Dat is een lange weg, maar dat hoeft morgen ook nog niet zo te zijn.

Daarom is een goed werkende bedrijfsvoering het vertrekpunt van iedere verandering en vooruitgang. Of je nu door wil op het oude pad of richting een circulair en duurzaam systeem.

Heb jij op het moment last van achterstanden of een onvoldoende functionerende bedrijfsvoering, waardoor de innovatie en groei wordt belemmerd? Check dan mijn LinkedIn profiel en neem contact op.

Wil je een solide basis neerzetten en tegelijkertijd verduurzamen? Dan is green recovery misschien iets voor jou. Het artikel: "Wat is green recovery" is in ieder geval een aanrader om te lezen.

Geplaatst in Business, Veranderen en getagd met , , , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *