Niet duurzaam ondernemen, daar is geen reden voor

Niet duurzaam ondernemen, daar is geen reden voorDuurzaam ondernemen komt nog niet echt van de grond. Dat is gek. Ondernemingen willen duurzaam zijn, consumenten willen duurzame producten en de overheid stimuleert duurzaamheid.

Hoe kan het dan dat het ondernemingen niet lukt om duurzaam te worden?

Veel ondernemers en ondernemingen hebben de intentie om duurzaam te willen worden. Er zijn een aantal redenen die vaak worden genoemd die hen tegenhoudt om het ook echt te doen:

  1. Geen zin om te veranderen
  2. Duurzaam worden kost geld
  3. Duurzame producten zijn duurder, klanten willen er niet voor betalen

Geen van deze drie redenen houdt stand. Laten wij ze eens bekijken.

Drie redenen om niet duurzaam te ondernemen, die geen reden zijn

1. Geen zin om te veranderen

Iedere verandering is lastig, spannend en geeft extra werk. Veel mensen hebben daarom geen zin om te veranderen. Het is een hoop gedoe. Dat is heel erg jammer, omdat een verandering allerlei positieve bijeffecten heeft naast de concrete verbeteringen. Een verandering:

  • brengt mensen in beweging
  • geeft een frisse blik op de onderneming en de processen
  • is goed voor het groepsgevoel
  • geeft richting en een concreet doel om aan te werken

Na de duurzame verandering is de onderneming duurzaam en ook weer netjes, strak georganiseerd en doelgericht. Dat is pure winst.

 

2. Duurzaam worden kost geld

De kans is reëel dat de transitie naar een duurzame onderneming geld kost. Investeringen zijn niet uit te sluiten. Om ervoor te zorgen dat het verduurzamen een positieve impact heeft op het resultaat, wordt een planning en een business case gemaakt:

  • Stem duurzame investeringen af op de economische levensduur van middelen (planning)
  • Kijk naar wat de duurzame investering oplevert in plaats van alleen naar wat het kost (business case)

Door te plannen en een business case te maken, is het mogelijk om stapsgewijs te verduurzamen, de (extra) kosten te beperken en toch te werken aan een duurzaam resultaat.

 

3. Duurzame producten zijn duurder, klanten willen er niet voor betalen

De stelling: "Duurzame producten zijn duurder, klanten willen er niet voor betalen", bestaat uit twee delen. Ten eerste klopt het dat klanten niet meer willen betalen voor een duurzaam product. Klanten kijken vooral naar de prijs en de kwaliteit die zij daarvoor krijgen. Producten met een gelijkwaardige kwaliteit, moeten even duur zijn. Producten met een hogere kwaliteit mogen duurder zijn. Wat nog niet betekent dat klanten altijd bereid zijn om te betalen voor meer kwaliteit. Dat geldt los van of iets duurzaam is.

In principe geldt de regel dat klanten niet bereid zijn om meer te betalen voor een product, omdat het duurzaam is.

Ten tweede hoeven duurzame producten niet duurder te zijn. Zoals ook geldt voor andere producten, daalt de prijs als er meer van worden gemaakt. Dus als er voldoende volume (schaal) is, dan kan een duurzaam product net zo duur zijn als een niet duurzaam product.

Een andere mogelijkheid is om delen van een product te verduurzamen. Neem een buitenlamp op zonne-energie. De buitenlamp zelf is nog steeds van plastic gemaakt (niet duurzaam), maar deze gebruikt zonne-energie in plaats van grijze stroom uit het stopcontact (duurzaam).

 

Niet duurzaam ondernemen, daar is dus geen reden voor

OK, er is dus geen reden om niet duurzaam te ondernemen. Blijft het feit dat duurzaam ondernemen niet van de grond komt. Klopt. Het is ook niet echt een kwestie van willen, maar veel eerder een van niet kunnen. De intentie is er wel, maar het weten hoe en de daadkracht ontbreekt.

In blog: "Drie tips voor het hoe van duurzaam ondernemen" wordt verder in gegaan op het invullen van de hoe-vraag.

WIJ KUNNEN HELPEN

Winstgevend en duurzaam ondernemen en circulaire oplossingen

CIRCULAR COMPANY MAKERS

Circular Company Makers helpt ondernemingen om winstgevend en duurzaam ondernemen mogelijk te maken. Wij gebruiken circulair als drijfveer om dit te bereiken.

Analyse | Advies | Projecten.

Lees meer

CIRCULAR COMPANY LAB

Circular Company Lab helpt ondernemingen met het ontwikkelen van praktische oplossingen voor problemen die om een circulaire of duurzame insteek vragen.

Onderzoek | Innovatie | Start ups.

Lees meer

Geplaatst in Duurzaamheid, Veranderen en getagd met , , .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.