Eerst mobiliseren dan regisseren

Eerst mobiliseren dan regisseren

In 'Eerst mobiliseren dan regisseren' ga ik in op de trage transitie naar een duurzame en circulaire economie. Dat doe ik aan de hand van een webcast die ik vanochtend heb bekeken. De webcast was een initiatief van @MVONederland en @SDGNederland over route2030 “Ligt NL op koers om de SDG's te halen?” Het was interessant, maar ik denk het niet dat wij op koers liggen. Hoe dat komt? Omdat we massa missen. Een te kleine groep mensen trekt aan de kar. Een veel grotere groep beweegt niet, of trekt de andere kant op. Het is een ongelijke strijd. Dat werd in de webcast ook weer duidelijk....

(Als je dit een interessant artikel vind, wil je het dan delen met je netwerk en via sociale media? Sharing is caring. #voordeondernemingvandetoekomst)

 

In de webcast viel mij iets op dat mij eigenlijk bij ieder evenement over duurzaamheid en de circulaire economie opvalt. Er  zijn vooral mensen aanwezig die al betrokken zijn bij duurzaamheid, vergroening van de economie, circulair ondernemen, milieuvraagstukken e.d. De mensen die nog niet betrokken zijn, ontbreken. Het gevolg is dat er een gesprek ontstond tussen een kleine groep mensen die het heel erg  met elkaar eens zijn. Ook weten zij precies waar wij op moeten sturen. Daar komt weinig nieuws uit voort.

Daar wrikt het en daar zit volgens mij hét probleem voor de transitie naar een duurzaam en circulair systeem. Ten eerste is er een te kleine groep mensen die de noodzaak ziet, voelt, begrijpt en hier mee aan de slag is. Ten tweede heeft deze kleine groep een beeld en een gezamenlijke taal van de nieuwe economie die niet voor iedereen herkenbaar of begrijpbaar is. Er is veel regie en weinig om regie over te voeren.

Een te grote groep mensen, consumenten en ondernemers is niet of beperkt aangehaakt op het thema om echt resultaten te boeken om van een transitie te kunnen spreken.

 

Eerst mobiliseren dan regisseren

Weet je wat het is, theoretisch zijn we er wel uit. Zo zijn de feiten helder, op macroniveau is het afgetikt en de hele grote partijen snappen dat de transitie onvermijdelijk is. De economie wordt duurzaam en circulair.

Om dit te bereiken is het nodig dat we iets anders gaan doen dan regisseren. Zo als het nu gaat, krijgen wij het niet van de grond. Dus, stop met stukken schrijven, stop met praten, stop met politieke keuzes maken, stop met holistische verhalen en oplossingen. Voor individuele consumenten en ondernemingen is dit allemaal vulling en raakt het hun dagelijkse realiteit niet. Wat wij nodig hebben is concrete, platte acties die bijdragen aan duurzaamheid en circulariteit en die de massa mee gaat krijgen. Dat gaat de transitie realiseren. We moeten eerst mobiliseren dan regisseren.

Hiervoor is het nodig om nieuwe (groepen) mensen te interesseren en toe te laten tot de wereld van duurzaam en circulair. Misschien hebben zij een andere visie en nieuw geluid en kunnen wij (gedeeltelijk) terug naar de tekentafel. Maar dat is OK. Massa is kassa!

 

Wat kunnen wij doen?

Voor een succesvolle transitie naar een duurzaam en circulair systeem zie ik de volgende stappen voor mij:

  1. mobiliseren: grote groepen mensen, consumenten en ondernemers in beweging brengen die nog weinig kennis hebben van en/of interesse hebben in duurzaamheid, circulair en de onderliggende problemen;
  2. informeren: informatie verschaffen over wat er aan de hand is, wat dat betekent, wat je er zelf aan kan doen, het resultaat voor de korte, middellange en lange termijn toelichten;
  3. activeren: concrete afspraken maken over plannen, resultaten en tijdslijnen;
  4. vieren: communiceren van resultaten helpt om anderen mee te krijgen;
  5. belonen: positief gedrag stimuleren door inzet en resultaat te belonen, bijvoorbeeld door belastingvoordelen of in aanbestedingen
  6. regisseren: Natuurlijk is het nodig om eea in goede banen te leiden en ervoor te zorgen dat we gezamenlijk werken aan hetzelfde. Echter is dat niet de eerste prioriteit.

En daar ben jij voor nodig. Jouw onderneming of het bedrijf waar je voor werkt. Jouw netwerk, collega's, concurrenten, klanten, leveranciers, vrienden, kennissen en familieleden. Het maakt niet uit als je maar in beweging komt om massa te creëren.

Dus doe mee en mobiliseer je netwerk. Dan weet ik zeker dat wij in één jaar meer vooruitgang gaan boeken dan wij de afgelopen twintig jaar hebben gedaan. Waarom? het is nodig, het kan en het levert geld op.

Delen, delen, delen. Sharing is caring. Massa is kassa!

PS. zoek je hou vast? Hier alvast wat leestips:

 

Vergeet je niet te delen? Er is nog veel werk te doen ten aanzien van de bekendheid en het bereiken van nieuwe mensen voor een circulaire economie. Sharing is caring #voordeondernemingvandetoekomst

 

Geplaatst in Business, Circulair ondernemen, Circulaire economie, Duurzaamheid, Veranderen en getagd met , , .

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.