Een geschiedenis van maatschappelijk verantwoord ondernemen
Maatschappelijk verantwoord ondernemen en duurzaamheid zijn geen nieuwe verschijnselen. In verschillende verschijningsvormen wordt er al sinds de achttiende eeuw over sociale en ecologische problemen en verantwoordelijkheden gedacht en gesproken. In het stuk "Een geschiedenis van maatschappelijk verantwoord ondernemen" wordt deze geschiedenis chronologisch beschreven.
(Als je dit een interessant artikel vind, wil je het dan delen met je netwerk en via sociale media? Sharing is caring. #voordeondernemingvandetoekomst)
Maximalisatie van winst en aandeelhouderswaarde
In het bijzonder is er aandacht voor de rol van het heersende economische paradigma, maximalisatie van winst en aandeelhouderswaarde, op duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen. Is het namelijk niet zo dat het (neo-) klassieke denken iedere verantwoordelijkheid voor iets anders dan het nastreven van winst en de belangen van de aandeelhouders, ontkent?
Is er een alternatief?
Bijten duurzaamheid en winst maken elkaar of kunnen zij, misschien in een ander systeem, elkaar aanvullen? Is duurzaamheid inmiddels een voorwaarde voor continuïteit? En dus in het belang van de aandeelhouders? We zullen zien dat wij van winst naar waarde gaan en ondernemingen spelen een cruciale rol in de transitie naar een duurzaam systeem.
Wat kan je verwachten?
Achtereenvolgens komen de volgende onderwerpen aan bod:
- Sociale en ecologische bezorgdheid vanaf het einde van de 18e eeuw
- De gevolgen van explosieve groei
- De problemen worden op macroniveau opgepakt
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Maatschappelijk verantwoord ondernemen vanuit het (neo-) klassieke perspectief
- Motieven voor maatschappelijk verantwoord ondernemen
- Waarde creatie op drie dimensies
Naast een chronologische beschrijving van de ontwikkeling van duurzaamheid, maatschappelijk verantwoord ondernemen en de rol van het (neo-) klassieke denken daarop, geeft de tekst ook een goed beeld van de belangrijkste initiators, schrijvers, organisaties en beïnvloeders van deze thema’s.
Lees of download hier het hele artikel: "Een geschiedenis van maatschappelijk verantwoord ondernemen". Delen mag, graag zelfs.
Heb je behoefte aan concrete tips om duurzaam te worden? Lees dan deze tips.
Voor vragen, opmerkingen of een oriënterend gesprek over wat duurzaamheid en maatschappelijk verantwoord ondernemen voor uw onderneming kan betekenen of hoe dat in te vullen, neem dan contact op.
Vergeet je niet te delen? Er is nog veel werk te doen ten aanzien van de bekendheid en het bereiken van nieuwe mensen voor een circulaire economie. Sharing is caring #voordeondernemingvandetoekomst
WIJ KUNNEN HELPEN
Winstgevend en duurzaam ondernemen en circulaire oplossingen
CIRCULAR COMPANY MAKERS
Circular Company Makers helpt ondernemingen om winstgevend en duurzaam ondernemen mogelijk te maken. Wij gebruiken circulair als drijfveer om dit te bereiken.
Analyse | Advies | Projecten.
CIRCULAR COMPANY LAB
Circular Company Lab helpt ondernemingen met het ontwikkelen van praktische oplossingen voor problemen die om een circulaire of duurzame insteek vragen.
Onderzoek | Innovatie | Start ups.