Anders denken helpt om iets anders te krijgen

Anders denken helptAnders denken helpt om iets anders te doen en te krijgen. Wie wil het eens proberen, een duurzame of circulaire oplossing ontwikkelen voor een vraagstuk waar we ‘vroeger’ gewoon een oplossing voor bedachten?

Nog steeds grijpen ondernemingen en overheden naar recht-toe-recht-aan oplossingen voor vraagstukken waar circulair en duurzaam prima bij kunnen helpen. Waarom doen wij dat dan niet? Een veel gehoord argument om niet duurzaam te zijn of circulair te handelen is: ‘het kost geld’.

(Als je dit een interessant artikel vind, wil je het dan delen met je netwerk en via sociale media? Sharing is caring. #voordeondernemingvandetoekomst)

 

Anders denken helpt - verander het perspectief eens

Dat circulair en duurzaam op de korte termijn geld kosten kan waar zijn. Echter, de meeste mensen zeggen dat zonder het geprobeerd te hebben. Dus hoezo kost het geld? Hoeveel kost het meer en waar ben je tegenaan gelopen? En stel dat duurzaam zijn geld kost (op de korte termijn), door het als investering te zien en niet als kosten, verandert het perspectief (op de lange termijn). Ik weet zeker dat circulair en duurzaam denken en doen op de lange termijn goed is voor de onderneming, de aandeelhouder en de andere stakeholders.

 

Geld is een aandachtspunt voor duurzaam en circulair

Zeker, geld is echt een aandachtspunt om duurzaam en circulair interessant te maken voor bedrijven. Dat heeft vooral met mind set en schaalvoordelen te maken. Als meer bedrijven bewust kiezen voor duurzaam en circulair, waardoor de vraag naar dit type oplossingen stijgt, dan zal de prijs concurrerend worden. Tegelijkertijd kunnen slim gekozen initiatieven en procesoptimalisaties direct zeer rendabel zijn.

Dus eigenlijk gaat het vooral om met z’n allen willen, durven en beginnen met anders denken en doen. Het is zaak om voorbeelden te verzamelen. Door oplossingen te bedenken vanuit een duurzaam en / of circulair perspectief zullen structureel andere oplossingen worden gerealiseerd.

 

Door de onderneming heen denken

Een voorbeeld van anders denken is 'door de onderneming heen denken'. Door de onderneming heen denken is gebaseerd op het idee dat het soms nodig is om iets open te maken om te zien hoe iets werkt. Dit helpt om, in dit geval de onderneming, te bekijken vanuit een ander perspectief, de binnenkant. Hoe ziet jouw onderneming eruit? Welke normen en waarden worden er gehanteerd? Wie doet wat? Wat levert het op? Komt het beeld overeen met de verwachtingen en de ideologie van jouw onderneming?

De verandering van perspectief van buiten naar binnen (i.p.v. binnen naar buiten) levert een heel nieuw beeld op. Op basis van dit beeld kunnen keuzes worden gemaakt voor de toekomst. Probeer het eens.
 

Vergeet je niet te delen? Er is nog veel werk te doen ten aanzien van de bekendheid en het bereiken van nieuwe mensen voor een circulaire economie. Sharing is caring #voordeondernemingvandetoekomst

 

Geplaatst in Business, Circulair ondernemen, Veranderen en getagd met , , .

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *